• از امروز این تیپ به شرکت شما می آید
  • صورتهای مالی اساسی با یادداشتهای توضیحی، گزارشات متنوع، خروجی به اکسل منظم، سرعت بالای دریافت گزارشات، توسعه و بروز رسانی دائمی
  • با ما تماس بگیرید

کلیه اطلاعیه‌های مربوط به قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان


کلیه اطلاعیه‌های مربوط به قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان

 

جهت آشنایی با فرآیند دریافت گواهی امضا الکترونیکی ، استخراج کلید عمومی و نحوه بارگذاری آن در سامانه مودیان و دریافت شناسه یکتای مالیاتی اینجا کلیک کنید.

 

کلیه اطلاعیه های شماره 1 الی شماره 9 در انتهای همین مطلب آمده است و از اطلاعیه شماره 10 به بعد با کلیک روی هر کدام از اطلاعیه ها، متن مربوطه را بصورت کامل مشاهده می کنید.

 

 

اطلاعیه شماره 1- تخصیص کارپوشه و عضویت در سامانه مودیان

اطلاعیه شماره 2- شماره منحصر بفرد مالیاتی صورتحساب الکترونیک

اطلاعیه شماره 3- نحوه ارسال صورتحساب الکترونیکی

اطلاعیه شماره 4- نحوه دریافت شناسه ی کالا و خدمات

اطلاعیه شماره 5- انواع صورتحساب الکترونیک

اطلاعیه شماره 6- انواع الگوهای صورتحساب الکترونیک

اطلاعیه شماره 7- صورتحساب الکترونیکی

اطلاعیه شماره 8- مراحل کلی صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان

اطلاعیه شماره 9- مراحل کلی واکنش به صورتحساب

 

 

اطلاعیه شماره 10- مراحل به روز رسانی سامانه صدور صورتحساب الکترونیکی جهت ارسال مستقیم به سامانه مودیان

اطلاعیه شماره 11- محاسبه اولیه و افزایش حد مجاز موضوع ماده 6 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان 

اطلاعیه شماره 12- امکان استعلام و دریافت فایل تناظر شناسه کالا/ خدمت عمومی و اختصاصی با شناسه GTIN

اطلاعیه شماره 13- وضعیت غیر مجاز موقت کارپوشه و غیر فعال شدن شناسه یکتای حافظه مالیاتی

اطلاعیه شماره 14- فراهم شدن امکان استعلام شناسه کالا متناظر با GTIN و ایرانکد و فایل راهنما

اطلاعیه شماره 15- اقدامات لازم در صورت مشاهده وضعیت pending در هنگام ارسال صورتحساب

اطلاعیه شماره 16- قابل توجه اشخاص مشمول تبصره 5 ماده 17 قانون مالیات بر ارزش افزوده

اطلاعیه شماره 17- درخواست افزایش حد مجاز ماده 6 قانون پایانه های فروشگاهی از طریق سامانه تیکتینگ

 


 

اطلاعیه شماره یک

تخصیص کارپوشه و عضویت در سامانه مودیان

سامانه مودیان

مودیان مالیاتی اشخاص حقوقی مشمول رعایت مقررات قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان از 1402/01/01

موضوع : تخصیص کارپوشه و عضویت در سامانه مودیان

نظر به آنکه براساس لایحه دوفوریتی الحاق 5 تبصره به ماده 2 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، سایر اشخاص حقوقی بجز اشخاص حقوقی موضوع ماده 16 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400 از تاریخ 1402/01/01 مکلف به رعایت مقررات قانون یاد شده و صدور صورتحساب الکترونیکی و ارسال آن به سامانه مودیان خواهند بود، موارد زیر درباره تخصیص کارپوشه و عضویت در سامانه مودیان اعلام می گردد:

1- به کلیه مؤدیانی که در سامانه ثبت نام الکترونیکی به نشانی my.tax.gov.ir ثبت نام داشته و ثبت نام آنها بر اساس معیارهای تعیین شده از نظر سازمان امور مالیاتی کشور تکمیل شده محسوب شود، در سامانه مؤدیان کارپوشه تخصیص داده شده است.

2- مودیان برای ورود به کارپوشه می توانند از طریق نشانی my.tax.gov.ir وارد سامانه مؤدیان شده و متعاقبا با درج نام کاربری و رمز عبور دریافتی از سامانه احراز هویت، از طریق سیستم احراز هویت سازمان امور مالیاتی، وارد کارپوشه اختصاصی خود شوند. کلیه اشخاص حقوقی می توانند از شناسه ملی به عنوان نام کاربری استفاده نمایند.

3- پس از انتخاب پرونده مالیاتی، در بخش عضویت کارپوشه امکان تکمیل اطلاعات و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی ایجاد گردیده است. شناسه یکتای حافظه مالیاتی دریافت شده به عنوان بخشی از شماره منحصر بفرد مالیاتی صورتحساب، در کلیه صورتحسابهای فروش صادره درج خواهد گردید جزئیات و توضیحات بیشتر در قالب سند "سند راهنمای پایانه فروشگاهی و سامانه مودیان در بخش کارپوشه و عضویت در سامانه مودیان" و از طریق نشانی intamedia.ir، بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، بخش آیین نامه ها دستورالعملها و نرم افزارهای مرتبط، در دسترس می باشد.

سازمان امور مالیاتی کشور- 1401/10/20

 

 

اطلاعیه شماره دو

شماره منحصر بفرد مالیاتی صورتحساب الکترونیک

 

شماره مالیاتی

 

مودیان مالیاتی اشخاص حقوقی مشمول رعایت مقررات قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان از 1402/01/01

موضوع : شماره منحصر بفرد مالیاتی صورتحساب الکترونیکی (شماره مالیاتی)

نظر به آنکه براساس الیحه دوفوریتی الحاق 5 تبصره به ماده 2 قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، سایراشخاص حقوقی بجز اشخاص حقوقی موضوع ماده 16 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400 از تاریخ 1402/01/01 مکلف به رعایت مقررات قانون یاد شده و صدور صورتحساب الکترونیکی و ارسال آن به سامانه مودیان خواهند بود، موارد زیر درباره شماره منحصر بفرد مالیاتی صورتحساب (شماره مالیاتی) اعلام می گردد:

شماره مالیاتی: شمارهای است یکتا در سامانه مودیان که به ازای هر صورتحساب تولید و به صورت منحصر بفرد به آن صورتحساب تخصیص داده میشود. ساختار شماره مالیاتی از چهار مولفه با طول ثابت تشکیل شده است، طول شماره مالیاتی 22 کاراکتر و به صورت ثابت میباشد.

سامانه مودیان

جزئیات و توضیحات بیشتر در قالب سند "قالب شناسه یکتای حافظه مالیاتی و شماره منحصر به فرد مالیاتی" و از طریق نشانی intamedia.ir، بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، بخش آیین نامه ها دستورالعملها و نرم افزارهای مرتبط، در دسترس می باشد.

سازمان امور مالیاتی کشور- 1401/10/20

 

اطلاعیه شماره سه

نحوه ارسال صورتحساب الکترونیکی

صورتحساب الکترونیک

سازمان امور مالیاتی کشور طی اطلاعیه ای، نحوه ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی مودیان مالیاتی اشخاص حقوقی مشمول رعایت مقررات قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان از 1402/01/01 را اعلام کرد.

متن کامل این اطلاعیه به این شرح است:

در راستای اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان کلیه مودیانی که دارای کارپوشه می باشند، جهت صدور صورتحساب نیاز به دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی خواهند داشت. دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی دارای مراحل متعددی می باشد که مهم‏ترین بخش آن تعیین روش ارسال اطلاعات صورتحساب می باشد در بخش "عضویت" و سپس انتخاب گزینه "شرکت معتمد سامانه های دولتی" در کارپوشه، روش‏هایی به شرح ذیل در نظر گرفته شده و برای مودیان قابل انتخاب می باشد:

 

1-  ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی از طریق مستقیم توسط شخص مودی

در این روش، مؤدی نسبت به امضا صورتحساب الکترونیکی با استفاده از کلید خصوصی خود و صدور و ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی اقدام مینماید.

 

2-  ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی از طریق شرکت معتمد نوع ۱ با کلید شرکت معتمد

در این روش شرکت معتمد اطلاعات صورتحساب الکترونیکی مؤدی را دریافت و با استفاده از کلید خصوصی و زیرساخت‏ های خود اقدام به صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی می‏ نماید. مسئولیت صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی با شرکت معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی خواهد بود.

 

3-  ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی از طریق شرکت معتمد نوع ۱ با کلید مؤدی

در این روش، مؤدی نسبت به امضا صورتحساب الکترونیکی با استفاده از کلید خصوصی خود و صدور صورتحساب الکترونیکی اقدام می نماید. مسئولیت صدور صورتحساب الکترونیکی با مؤدی و مسئولیت ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی به سامانه مؤدیان با شرکت معتمد ارائه کننده خدمات مالیاتی می باشد.

 

4- ارسال اطلاعات صورتحساب الکترونیکی از طریق سامانه های دولتی

در این روش، مؤدی در کارپوشه خود ارسال اطلاعات به سامانه مؤدیان را "سامانه های دولتی" انتخاب می نماید. در این حالت، امکان ارسال اطلاعات از سامانه های دولتی امکان پذیر خواهد شد. مسئولیت صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی با مؤدی است.

 

قواعد مربوط به انتخاب شرکت معتمد در کارپوشه توسط مؤدی

- مؤدی می تواند یک یا چند شرکت معتمد نوع ۱ داشته باشد اما هر شناسه یکتای حافظه مالیاتی فقط باید توسط یک شرکت معتمد پشتیبانی شود.

- مؤدی می تواند فقط یک شرکت معتمد نوع ۲ و ۳ داشته باشد.

- مؤدیان می توانند برای هر شناسه یکتای حافظه مالیاتی روش‏های متفاوت ارسال صورتحساب را در یک پرونده مالیاتی کارپوشه انتخاب نمایند. لازم به ذکر است؛ انتخاب دو روش ارسال برای یک شناسه یکتای حافظه مالیاتی به صورت هم زمان امکان پذیر نیست.

 

اطلاعیه شماره چهار

نحوه‌ی دریافت شناسه‌ی کالا و خدمات

شناسه یکتای مالیاتی

 

نظر به آنکه سایر اشخاص حقوقی به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده 16 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400 از تاریخ 1402/01/01 مکلف به رعایت مقررات قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی و ارسال آن به سامانه مودیان خواهند بود و با توجه به لزوم درج شناسه کالا/ خدمت در صورتحساب­ های الکترونیکی مودیان، مواردی به شرح ذیل جهت استحضار اعلام می­ گردد:

1- جهت صدور صورتحساب الکترونیکی ضرورت دارد شناسه کالا یا خدمت که عددی 13 رقمی  می باشد، به تفکیک هر ردیف صورتحساب مربوط به  هر کالا یا خدمت درج گردد.

2- شناسه مذکور توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر می شود. راهنمای دریافت شناسه کالا و خدمات در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی Intamedia.ir ، بخش پایانه­ های فروشگاهی و سامانه مودیان بارگذاری شده است.

3- کلیه مودیان می­ توانند جهت دریافت لیست شناسه کالا و خدمات موجود، به نشانی stuffid.tax.gov.ir مراجعه نموده و نسبت به دریافت فهرست مذکور حسب نیازمندی های خود اقدام نمایند. وضعیت شمولیت ارزش افزوده و ضرایب مالیاتی مرتبط در نشانی فوق برای هر کالا و خدمت درج گردیده است.

4- بر اساس ساختار شناسه کالا و خدمات هر گروه کالایی یا خدمات، دارای یک شناسه عمومی و ذیل آن شناسه های اختصاصی می باشد. در حال حاضر مودیان می ­توانند در صورت عدم وجود شناسه اختصاصی کالا/خدمت، از شناسه عمومی کالا/خدمت استفاده نمایند.

قواعد مربوط به شناسه کالا/ خدمت در سند دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی به نشانی Intamedia.ir، بخش پایانه ­های فروشگاهی و سامانه مودیان، بخش آیین نامه ها دستورالعمل ها و نرم افزارهای مرتبط، در دسترس می باشد.

 

اطلاعیه شماره پنج

انواع صورتحساب الکترونیک

انواع صورتحساب الکترونیک

 

نظر به آنکه سایر اشخاص حقوقی به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده 16 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400 از تاریخ 1402/01/01 مکلف به رعایت مقررات قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی و ارسال آن به سامانه مودیان خواهند بود، به استحضار می رساند:           

حسب اصلاحیه مواد (1)، (2)، (7) و (8) آیین نامه اجرائی موضوع ماده (95) قانون مالیات های مستقیم شماره 8840 مورخ 1401/01/22، انواع صورتحساب الکترونیکی که در سامانه مودیان مورد پذیرش قرار خواهد گرفت، بشرح ذیل می باشد:

1- صورتحساب الکترونیکی نوع اول: در این نوع صورتحساب اطلاعات کامل خریدار و فروشنده ثبت می گردد. این اطلاعات شامل: نوع فروش، نوع خریدار، تاریخ و زمان صدور صورتحساب، اطلاعات هویتی خریدار و فروشنده، مشخصات کالا یا خدمت می باشد.

نوع فروش شامل مواردی از قبیل: بورس کالا، بورس انرژی، سامانه تدارکات الکترونیکی دولت، حق العمل کاری، پیمانکاری داخلی، صادراتی و نظیرآن، انواع معاملات طلا، جواهر و پلاتین، قبوض خدماتی، بلیط هواپیما و بارنامه می باشد.

با توجه به اینکه در این نوع صورتحساب الکترونیکی اطلاعات هویتی خریدار درج می شود، در صورتیکه شماره اقتصادی (در خصوص اشخاص حقیقی شماره اقتصادی دریافتی از درگاه سازمان امور مالیاتی کشور و درخصوص اشخاص حقوقی شناسه ملی) درج شده جهت خریدار در سامانه مودیان دارای کارپوشه باشد، صورتحساب مذکور پس از ارسال توسط فروشنده و اعتبارسنجی و پذیرش توسط سامانه مودیان، در کارپوشه خریدار درج گردیده و در صورت تایید خریدار  به عنوان اعتبار مالیاتی خریدار محسوب خواهد گردید.

2- صورتحساب الکترونیکی نوع دوم: این صورتحساب است با اطلاعات کامل فروشنده و اطلاعات کامل کالا / خدمت و بدون اطلاعات خریدار است. از بابت  این صورت حساب اعتبار مالیاتی برای خریدار قابل احتساب نمی باشد.

3- صورتحساب الکترونیکی نوع سوم: این نوع از صورتحساب الکترونیکی، همان رسید پرداخت وجه صادره از دستگاه کارتخوان بانکی یا درگاه الکترونیکی پرداخت که حسب مقررات اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور به عنوان پایانه فروشگاهی فروشنده(مودی) پذیرفته می شوند، می باشد. در این نوع از صورتحساب های الکترونیکی صرفا مبلغ پرداختی و مشخصات پذیرنده (شماره سوئیچ، شماره پذیرنده، شماره پایانه) ، شماره پیگیری، تاریخ و زمان پرداخت و حداقل مشخصات فروشنده وجود داشته و از بابت آن اعتبار مالیاتی برای خریدار قابل احتساب نمی باشد.

4- صورتحساب غیر الکترونیکی: این نوع صورتحساب برای اشخاصی است که حسب مقررات و مهلت های قانونی مربوط امکان صدور صورتحساب غیر الکترونیکی را دارند، موضوعیت داشته و اقلام آن شامل کلیه اقلام صورتحساب الکترونیکی است به استثنای اقلام اطلاعاتی که از طریق سامانه مودیان نظیر: شماره منحصر به فرد مالیاتی به صورتحساب اضافه می شود.

 قواعد مربوط به انواع صورتحساب در سند دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی به نشانی Intamedia.ir، بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، بخش آیین نامه ها دستورالعمل ها و نرم افزارهای مرتبط، در دسترس می باشد.

 

اطلاعیه شماره شش

انواع الگوهای صورتحساب الکترونیک

الگو صورتحساب الکترونیک

 

 

نظر به آنکه سایر اشخاص حقوقی به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده 16 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400 از تاریخ 1402/01/01 مکلف به رعایت مقررات قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی و ارسال آن به سامانه مودیان خواهند بود، به استحضار می رساند: 

جهت صدور صورتحساب الکترونیکی حسب اصلاحیه آیین نامه اجرایی موضوع ماده (95) قانون مالیات های مستقیم، بر اساس معاملات و فعالیت های مختلف و متناسب با نوع کسب و کار مودیان، الگوهایی برای انواع صورتحساب الکترونیکی مشخص شده است. هر الگوی صورتحساب الکترونیکی دارای برخی اقلام اختصاصی و برخی اقلام مشترک با سایر الگوها می باشد. این اقلام مختص صورتحساب الکترونیکی بوده و اقلام دیگری را شامل نمی شود. الگوهای مختلف بشرح ذیل اعلام می گردد:

 

الگوهای صورتحساب الکترونیکی نوع اول:

  • الگوی اول (فروش کالا و خدمات)
  • الگوی دوم ( فروش ارز) : این الگو صرفا توسط صرافی ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • الگوی سوم ( صورتحساب طلا، جواهر و پلاتین): این الگو صرفا توسط  فروشندگان طلا مورد استفاده قرار می گیرد.
  • الگوی چهارم ( قرارداد پیمانکاری)
  • الگوی پنجم ( قبوض خدماتی)
  • الگوی ششم ( بلیط هواپیما)
  • الگوی هفتم ( صادرات)
  •  

الگوهای صورتحساب الکترونیکی نوع دوم:

  • الگوی اول (فروش کالا و خدمات)
  • الگوی دوم ( صورتحساب طلا، جواهر و پلاتین): این الگو صرفا توسط فروشندگان طلا مورد استفاده قرار می گیرد.

 

الگوی صورتحساب الکترونیکی نوع سوم:

  • رسید یا گزارش الکترونیکی دستگاه کارتخوان یا درگاه پرداخت الکترونیکی دارای شماره منحصر بفرد مالیاتی

 

 جزئیات هر یک از این الگوها از جمله اقلام اطلاعاتی هر الگو ، مشخصات و ضوابط اعتبارسنجی هر قلم اطلاعاتی در سند دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی به نشانی intamedia.ir، بخش پایانه ­های فروشگاهی و سامانه مودیان، بخش آیین نامه ها دستورالعملها و نرم افزارهای مرتبط، در دسترس می باشد.

 

اطلاعیه شماره هفت

 صورتحساب الکترونیکی

صورتحساب الکترونیکی

 

 

نظر به آنکه سایر اشخاص حقوقی به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده 16 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400 از تاریخ 1402/01/1 مکلف به رعایت مقررات قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی و ارسال آن به سامانه مودیان خواهند بود، به استحضار می رساند جهت صدور صورتحساب الکترونیکی قلم اطلاعاتی با عنوان "موضوع صورتحساب الکترونیکی" در نظر گرفته شده است که شامل موارد ذیل می باشد:

 

صورتحساب الکترونیکی اصلی فروش:

اولین صورتحساب الکترونیکی است که با انجام هر معامله صادر و به سامانه مودیان ارسال می شود.

 

صورتحساب الکترونیکی اصلاحی:

چنانچه پس از صدور صورتحساب اصلی نیاز به اصلاح اقلام اطلاعاتی صورتحساب به غیر از اقلام اطلاعاتی اصلی مربوط به خریدار شامل: شماره اقتصادی، شناسه ملی/شماره ملی/شناسه مشارکت مدنی/کد فراگیر اتباع غیر ایرانی خریدار وهم چنین اطلاعات مربوط به قلم کالا/خدمت شامل: شناسه کالا/خدمت باشد، صادر کننده صورتحساب الکترونیکی می بایست صورتحساب جدید که حاوی شماره منحصر بفرد مالیاتی صورتحساب مرجع است را صادر و به سامانه مودیان ارسال  نماید. در صورتحساب اصلاحی، کلیه اطلاعات صورتحساب الکترونیکی مرجع به همراه اصلاحات آن درج می گردد. این صورتحساب در صورتی که از نوع اول باشد، همانند صورتحساب اصلی نیازمند تایید خریدار بوده و در غیر اینصورت نیازی به تایید ندارد.

 

صورتحساب الکترونیکی ابطالی :

چنانچه پس از صدور صورتحساب اصلی فروش یا صورتحساب اصلاحی، اقلام اطلاعاتی اصلی مربوط به خریدارشامل: شماره اقتصادی  و هم چنین شناسه کالا/خدمت و تاریخ صدور صورتحساب تغییر یابد و بر اساس اسناد و مدارک مثبته عدم تحقق معامله احراز گردد، فروشنده نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی ابطالی حاوی شماره منحصر بفرد مالیاتی صورتحساب الکترونیکی مرجع  و ارسال آن به سامانه مودیان اقدام می نماید. سپس صورتحساب الکترونیکی مرجع در سامانه مودیان، ابطالی محسوب می گردد.

پس از ابطال صورتحساب الکترونیکی، امکان صدور صورتحساب الکترونیکی اصلاحی برای آن صورتحساب وجود ندارد. شرط ابطال صورتحساب الکترونیکی، عدم بهره برداری از آن در امور تجاری و پرونده مالیاتی است.

 

صورتحساب الکترونیکی برگشت از فروش :

چنانچه پس از صدور صورتحساب الکترونیکی، بخشی از موضوع معامله، کالا/خدمت (از طرف خریدار) برگشت داده شود، فروشنده نسبت به صدور صورتحساب الکترونیکی برگشتی اقدام  می نماید. صورتحساب برگشت از فروش، جهت صورتحساب های اصلی و اصلاحی قابل صدور می باشد.

شایان ذکر است در شرایطی که برای صورتحساب الکترونیکی اصلی، صورتحساب برگشت از فروش صادر شود، شماره منحصر بفرد مالیاتی صورتحساب اصلی را باید در صورتحساب برگشت از فروش به عنوان شماره صورتحساب مرجع ثبت نماید. اگر برای این صورتحساب (برگشت از فروش)، مجددا صورتحساب برگشت از فروش جدیدی صادر شود، از شماره آن به عنوان شماره منحصر بفرد مالیاتی مرجع در صورتحساب الکترونیکی جدید اسفاده خواهد شد. هر شماره مالیاتی مرجع تنها یک بار استفاده می شود.

جزئیات موضوع و اقلام صورتحساب، مشخصات و ضوابط اعتبارسنجی هر قلم اطلاعاتی در سند دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی به نشانی Intamedia.ir، بخش پایانه­ های فروشگاهی و سامانه مودیان، بخش آیین نامه ها دستورالعملها و نرم افزارهای مرتبط، در دسترس می باشد.

 

اطلاعیه شماره هشت

 مراحل کلی صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان

 

ارسال صورتحساب الکترونیکی

 

 

نظر به آنکه سایر اشخاص حقوقی به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده 16 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400 از تاریخ 1402/01/01 مکلف به رعایت مقررات قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی و ارسال آن به سامانه مودیان خواهند بود، به استحضار می رساند جهت صدور و ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان ، ضروری است مراحل کلی ذیل توسط مودیان انجام پذیرد:

   1. ثبت نام در نظام مالیاتی از طریق ورود به نشانی my.tax.gov.ir  

   2. تهیه پایانه فروشگاهی جهت صدور صورتحساب و در صورت وجود، انجام اصلاحات مورد نیاز حسب ضوابط اعلامی سازمان

   3. اخذ گواهی امضاء الکترونیکی از مراکز صدور گواهی الکترونیکی میانی فعال که فهرست و مشخصات آنها در نشانی  rca.gov.ir موجود می باشد.

   4. ورود به کارپوشه و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی از طریق ورود به نشانیtp.tax.gov.ir

این مرحله شامل: ورود به کارپوشه، انتخاب پرونده، انتخاب بخش عضویت (حسب مفاد اطلاعیه شماره 1) و تکمیل اطلاعات، انتخاب روش ارسال اطلاعات، بارگذاری گواهی امضاء الکترونیک و دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی می باشد.

   5. پیکربندی و ثبت مشخصات در پایانه فروشگاهی مطابق استاندارهای اعلامی توسط سازمان امور مالیاتی کشور بارگذاری شده در درگاه سازمان به نشانی  intamedia.ir

   6. اخذ شناسه کالا / خدمت جهت صدور صورتحساب الکترونیکی از وزارت صنعت، معدن و تجارت (راهنمای دریافت شناسه کالا و خدمات در درگاه سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی intamedia.ir  قرار داده شده است. ) (حسب مفاد اطلاعیه شماره 4)

   7. دریافت فهرست شناسه کالا / خدمات تخصیص داده شده به همراه نرخ/مشمولیت مالیات بر ارزش افزوده از سامانه دریافت شناسه کالا/خدمات به نشانی stuffid.tax.gov.ir  

در حال حاضر در سامانه مذکور فهرست شناسه کالا/خدمات عمومی موجود می باشد. مودیان می توانند تا زمان اخذ شناسه کالا/خدمات اختصاصی، از شناسه کالا/خدمات عمومی موجود در سامانه مذکور بهره برداری نمایند.

   8. صدور صورتحساب الکترونیکی از طریق پایانه فروشگاهی حسب ضوابط اعلامی سازمان امور مالیاتی کشور ( اسناد مرتبط در درگاه سازمان به نشانی  intamedia.ir بارگذاری گردیده است.) (حسب مفاد اطلاعیه های شماره 2، 5 ،6 و 7)

   9. ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان

انجام عملیات ارسال به روشهای متعدد، حسب انتخاب مودیان در زمان دریافت شناسه یکتای حافظه مالیاتی قابل انجام می باشد. (موضوع اطلاعیه شماره 3)

جزئیات ضوابط صدور صورتحساب الکترونیکی در سند دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی و هم چنین راهنمای بخش کارپوشه و عضویت در سامانه مودیان و سایر اسناد مرتبط با صدور و ارسال صورتحساب  به نشانی intamedia.ir، بخش پایانه ­های فروشگاهی و سامانه مودیان، بخش آیین نامه ها دستورالعمل ها و نرم افزارهای مرتبط، در دسترس می باشد.    

 

 

اطلاعیه شماره نه

 مراحل کلی واکنش به صورتحساب 

 

سامانه مودیان

 

نظر به آنکه سایر اشخاص حقوقی به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده 16 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400 از تاریخ 1402/01/01 مکلف به رعایت مقررات قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی خواهند بود، به استحضار می رساند برای  ارسال و ثبت نهایی صورتحساب الکترونیکی در سامانه مودیان ، مراحل کلی ذیل در کارپوشه صورت می پذیرد:

صورتحساب ارسالی به سامانه مودیان مورد اعتبارسنجی قرار خواهد گرفت. در صورت تایید کلیه ضوابط و شاخص ها، صورتحساب توسط سامانه مودیان تایید و دریافت خواهد گردید.


با توجه به اینکه صادر کننده صورتحساب (فروشنده) مشخص می باشد، یک نسخه از صورتحساب به عنوان صورتحساب فروش در کارپوشه فروشنده بارگذاری خواهد گردید.
در صورتیکه خریدار مصرف کننده نهایی نباشد و بر اساس شماره  اقتصادی درج شده در صورتحساب ( برای اشخاص حقوقی شناسه ملی و برای صاحبان مشاغل شماره اقتصادی) عضو سامانه مودیان باشد، یک نسخه از صورتحساب در کارپوشه خریدار بارگذاری خواهد گردید.
از تاریخ بارگذاری صورتحساب در کارپوشه خریدار، خریدار به مدت سی روز می تواند نسبت به صورتحساب واکنش انجام دهد. امکان تایید یا رد صورتحساب، به همراه ذکر دلیل رد صورتحساب در کارپوشه برای خریدار فراهم  شده است.
در صورت عدم واکنش خریدار به صورتحساب خرید تا موعد مقرر (سی روز از تاریخ درج در کارپوشه)، صورتحساب به صورت سیستمی تایید خواهد شد.
متعاقب واکنش خریدار به صورتحساب، مراتب در کارپوشه فروشنده قابل مشاهده می باشد.
جزئیات ضوابط صدور صورتحساب الکترونیکی در سند دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی به نشانی Intamedia.ir، بخش پایانه ­های فروشگاهی و سامانه مودیان، بخش آیین نامه ها دستورالعمل ها و نرم افزارهای مرتبط، در دسترس می باشد.

 

 

اطلاعیه شماره ده

مراحل بروز رسانی سامانه صدور صورتحساب الکترونیکی جهت ارسال مستقیم به سامانه مودیان 

 

صدور صورتحساب الکترونیک

 

 

نظر به آنکه سایر اشخاص حقوقی به جز اشخاص حقوقی موضوع ماده 16 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400 از تاریخ 01/01/1402 مکلف به رعایت مقررات قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی و ارسال آن به سامانه مودیان خواهند بود، به استحضار می رساند مشمولین اجرای قانون مذکور می توانند با انجام تغییراتی بشرح ذیل در سامانه های صدور صورتحساب خود(سیستم های حسابداری) امکان ارسال مستقیم اطلاعات صورتحساب الکترونیکی را به سامانه مودیان فراهم نمایند:

1. مراجعه به نشانی Intamedia.ir بخش پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان، بخش آیین نامه ها و دستورالعمل ها و نرم افزارهای مرتبط و مطالعه اسناد ذیل:

الف)   سند ویژگی ها و مشخصات پایانه فروشگاهی – حافظه مالیاتی

ب)   دستورالعمل صدور صورتحساب الکترونیکی

ج)   دستورالعمل فنی نحوه اتصال به سامانه مودیان

د)   قالب شناسه یکتای حافظه مالیاتی و شماره مالیاتی منحصر بفرد

2. اضافه نمودن ضوابط اعلامی جهت صدور صورتحساب الکترونیکی حسب اسناد مذکور، در سامانه های صدور صورتحساب خود ( انجام اینکار توسط برنامه نویسان هر شرکت و در صورت عدم وجود، توسط شرکت  تولید کننده نرم افزار حسابداری امکان پذیر می باشد). از جمله ضوابط اعلامی: تولید شماره مالیاتی منحصر بفرد برای هر صورتحساب طبق مشخصات اعلام شده در سند، اضافه نمودن اقلام اطلاعاتی اختیاری و اجباری صورتحساب حسب الگوهای صورتحساب مشخص شده در سند و .... می باشد.

3. جهت ارسال صورتحساب به صورت مستقیم به سامانه مودیان ضرورت دارد ابتدا سند "دستورالعمل فنی نحوه اتصال به سامانه مودیان" مطالعه شود و متعاقب آن ضوابط اعلام شده در سامانه صدور صورتحساب مودی اعمال گردد. این کار از طریق برنامه نویسی در سامانه حسابداری امکان پذیر می باشد.

 

نام نویسنده :مدیر سایت
آیا این نوشته را دوست داشتید؟

دیدگاهتان را بنویسید

Captcha

دیدگاه ها

مقالات مشابه

تصویر نام مقاله
رای شماره ۴۱۵ مورخ۱۴۰۰/۶/۲ (ابطال بخشنامه سازمان امور مالیاتی در خصوص هزینه بیمه خدمات درمانی) رای شماره ۴۱۵ مورخ۱۴۰۰/۶/۲ (ابطال بخشنامه سازمان امور مالیاتی در خصوص هزینه بیمه خدمات درمانی)
قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم قانون اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم
ترتیبات اجرایی درخصوص رسیدگی به اعتراضات مالیاتی ابلاغ شد ترتیبات اجرایی درخصوص رسیدگی به اعتراضات مالیاتی ابلاغ شد
قابل توجه کلیه فعالان اقتصادی مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده قابل توجه کلیه فعالان اقتصادی مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده
جزئیات افزایش مرخصی زایمان تا یک سال جزئیات افزایش مرخصی زایمان تا یک سال
اعلام نظر در خصوص درآمد ابرازی مودی و شمول معافیت ماده ١٠١ اعلام نظر در خصوص درآمد ابرازی مودی و شمول معافیت ماده ١٠١
معافیت از مالیات تسعیر دارائیهای ارزی و ابطال بخشنامه سازمان امور مالیاتی معافیت از مالیات تسعیر دارائیهای ارزی و ابطال بخشنامه سازمان امور مالیاتی
نظام مالی قراردادهای بازارگردانی نظام مالی قراردادهای بازارگردانی
بخشنامه جدید سازمان امورمالیاتی در خصوص اقلام مشمول و معاف از مالیات حقوق بخشنامه جدید سازمان امورمالیاتی در خصوص اقلام مشمول و معاف از مالیات حقوق
آخرین مهلت ارایه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره بهار ۱۴۰۱ آخرین مهلت ارایه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده دوره بهار ۱۴۰۱
مصوبه تجمیع کلیه حساب های دستگاه های اجرایی در خزانه داری کل کشور مصوبه تجمیع کلیه حساب های دستگاه های اجرایی در خزانه داری کل کشور
اطلاعیه مهم سازمان امور مالیاتی درخصوص تمدید معاملات فصلی اطلاعیه مهم سازمان امور مالیاتی درخصوص تمدید معاملات فصلی
بازنگری در معافیت های مالیاتی در دستور کار قرار گیرد بازنگری در معافیت های مالیاتی در دستور کار قرار گیرد
مراحل فراخوان مالیات بر ارزش افزوده مراحل فراخوان مالیات بر ارزش افزوده
استاندارد حسابداري‌ شماره‌ 8 استاندارد حسابداري‌ شماره‌ 8
معافیت مالیاتی اقلام رفاهی معافیت مالیاتی اقلام رفاهی
صدور اظهارنامه عملکرد برآوردی از طرف سازمان امور مالیاتی برای کدامیک از اشخاص اعمال می شود ؟ صدور اظهارنامه عملکرد برآوردی از طرف سازمان امور مالیاتی برای کدامیک از اشخاص اعمال می شود ؟
هزینه های قابل قبول مالیاتی بر اساس ماده 148 ق.م. هزینه های قابل قبول مالیاتی بر اساس ماده 148 ق.م.
ابلاغ پذیرش ضمانت نامه بانکی جهت ارزش افزوده ابلاغ پذیرش ضمانت نامه بانکی جهت ارزش افزوده
لزوم تاییدیه حسابدار رسمی نسبت به ترازنامه و حساب سود و زیان ابطال شد لزوم تاییدیه حسابدار رسمی نسبت به ترازنامه و حساب سود و زیان ابطال شد
مودیان مالیاتی حقوقی مشمول رعایت مقررات قانون پایانه های فروشگاهی از ابتدای سال 1402 مودیان مالیاتی حقوقی مشمول رعایت مقررات قانون پایانه های فروشگاهی از ابتدای سال 1402
اطلاعیه شماره 10 – مراحل بروز رسانی سامانه صدور صورتحساب الکترونیکی جهت ارسال مستقیم به سامانه مودیا اطلاعیه شماره 10 – مراحل بروز رسانی سامانه صدور صورتحساب الکترونیکی جهت ارسال مستقیم به سامانه مودیا
فراخوان مرحله نهم مالیات بر ارزش افزوده فراخوان مرحله نهم مالیات بر ارزش افزوده
قانون اصلاح بند «ب» ماده (39) قانون مالیات بر ارزش افزوده قانون اصلاح بند «ب» ماده (39) قانون مالیات بر ارزش افزوده
مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۱ تمدید شد مهلت ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۱ تمدید شد
تبصره ۲ اصلاحی ماده ۲ آیین نامه اجرایی ماده ۱۰۷ اصلاحی قانون مالیات ها اصلاح شد  تبصره ۲ اصلاحی ماده ۲ آیین نامه اجرایی ماده ۱۰۷ اصلاحی قانون مالیات ها اصلاح شد
الزام درج شناسه کالا/خدمت صحیح توسط مودیان در صورتحساب الکترونیکی الزام درج شناسه کالا/خدمت صحیح توسط مودیان در صورتحساب الکترونیکی
لزوم اعلام فهرست میزان و مبالغ بخشودگی معافیتها و تخفیفهای اعطایی به اشخاص لزوم اعلام فهرست میزان و مبالغ بخشودگی معافیتها و تخفیفهای اعطایی به اشخاص
رفع محدودیت پرداخت کمک هزینه اولاد حداکثر تا ۳ فرزند رفع محدودیت پرداخت کمک هزینه اولاد حداکثر تا ۳ فرزند
آغاز فرایند پرداخت حقوق اردیبهشت و مابه‌التفاوت فروردین بازنشستگان آغاز فرایند پرداخت حقوق اردیبهشت و مابه‌التفاوت فروردین بازنشستگان
فراخوان نهم ثبت نام و اجراي قانون مالیات بر ارزش افزوده فراخوان نهم ثبت نام و اجراي قانون مالیات بر ارزش افزوده
تمدید مهلت ارسال صورتحساب های الکترونیکی در سامانه مودیان تمدید مهلت ارسال صورتحساب های الکترونیکی در سامانه مودیان
نسخه‌ی جدید سامانه‌ی مودیان به روز رسانی شد نسخه‌ی جدید سامانه‌ی مودیان به روز رسانی شد
نحوه‌ی تکمیل صحیح فیلدهای اختیاری یا خارج از الگو در صورتحساب‌های الکترونیکی نحوه‌ی تکمیل صحیح فیلدهای اختیاری یا خارج از الگو در صورتحساب‌های الکترونیکی
نحوه محاسبه و میزان مالیات حقوق سال ۱۴۰۲ کارمندان و کارگران نحوه محاسبه و میزان مالیات حقوق سال ۱۴۰۲ کارمندان و کارگران
بخشنامه جدید مرخصی زایمان در سال 1402 بخشنامه جدید مرخصی زایمان در سال 1402
اصلاح ضریب حقوق سال ۱۴۰۲ کارمندان و بازنشستگان اصلاح ضریب حقوق سال ۱۴۰۲ کارمندان و بازنشستگان
تمدید مجدد مهلت ارسال فهرست معاملات فصل بهار سال ۱۴۰۲ تمدید مجدد مهلت ارسال فهرست معاملات فصل بهار سال ۱۴۰۲
اطلاعیه شماره 11 - محاسبه اولیه و افزایش حد مجاز موضوع ماده 6 قانون پایانه های فروشگاهی اطلاعیه شماره 11 - محاسبه اولیه و افزایش حد مجاز موضوع ماده 6 قانون پایانه های فروشگاهی
فراخوان مشمولین جدید قانون مالیات بر ارزش افزوده فراخوان مشمولین جدید قانون مالیات بر ارزش افزوده
 اطلاعیه شماره 12_ امکان استعلام و دریافت فایل تناظر شناسه کالا/خدمت عمومی و اختصاصی با شناسه GTIN اطلاعیه شماره 12_ امکان استعلام و دریافت فایل تناظر شناسه کالا/خدمت عمومی و اختصاصی با شناسه GTIN
اطلاعیه شماره 13 – وضعیت غیر مجاز موقت کارپوشه و غیر فعال شدن شناسه یکتای حافظه مالیاتی اطلاعیه شماره 13 – وضعیت غیر مجاز موقت کارپوشه و غیر فعال شدن شناسه یکتای حافظه مالیاتی
تمدید مهلت بخشودگی جرایم مالیاتی حداکثر تا پایان مهر ماه ۱۴۰۲ تمدید مهلت بخشودگی جرایم مالیاتی حداکثر تا پایان مهر ماه ۱۴۰۲
اطلاعیه شماره 14 -فراهم شدن امکان استعلام شناسه کالا متناظر با GTIN و ایرانکد و فایل راهنما اطلاعیه شماره 14 -فراهم شدن امکان استعلام شناسه کالا متناظر با GTIN و ایرانکد و فایل راهنما
جزئیات بخشنامه عدم تأثیر ترمیم حقوق در احکام کارگزینی و قراردادها جزئیات بخشنامه عدم تأثیر ترمیم حقوق در احکام کارگزینی و قراردادها
تفویض اختیار تقسیط بدهی و بخشودگی جرائم قابل بخشش موضوع قانون مالیات های مستقیم و ارزش افزوده تفویض اختیار تقسیط بدهی و بخشودگی جرائم قابل بخشش موضوع قانون مالیات های مستقیم و ارزش افزوده
بخشنامه ابلاغ مقررات مربوط به احکام بند (و) تبصره 12 و بند (ص) تبصره 6 قانون بودجه سال 1402 کل کشور بخشنامه ابلاغ مقررات مربوط به احکام بند (و) تبصره 12 و بند (ص) تبصره 6 قانون بودجه سال 1402 کل کشور
اطلاعیه شماره 15-اقدامات لازم در صورت مشاهده وضعیت Pending در هنگام ارسال صورتحساب اطلاعیه شماره 15-اقدامات لازم در صورت مشاهده وضعیت Pending در هنگام ارسال صورتحساب
اطلاعیه شماره 16- قابل توجه اشخاص مشمول تبصره 5 ماده 17 قانون مالیات بر ارزش ‌افزوده اطلاعیه شماره 16- قابل توجه اشخاص مشمول تبصره 5 ماده 17 قانون مالیات بر ارزش ‌افزوده
اطلاعیه شماره 17- درخواست افزایش حد مجاز ماده 6 قانون پایانه های فروشگاهی از طریق سامانه تیکتینگ اطلاعیه شماره 17- درخواست افزایش حد مجاز ماده 6 قانون پایانه های فروشگاهی از طریق سامانه تیکتینگ
اطلاعیه آخرین مقررات وضع‌شده در خصوص بخشودگی جرایم و تقسیط بدهی مالیاتی اطلاعیه آخرین مقررات وضع‌شده در خصوص بخشودگی جرایم و تقسیط بدهی مالیاتی
 اطلاعیه شماره 18- محاسبه حد مجاز دوره های مالیاتی براساس اظهارنامه های تسلیمی اطلاعیه شماره 18- محاسبه حد مجاز دوره های مالیاتی براساس اظهارنامه های تسلیمی
تکالیف مودیان غیرمشمول فراخوان های ارزش افزوده در سامانه مودیان تکالیف مودیان غیرمشمول فراخوان های ارزش افزوده در سامانه مودیان
 قانون تسهيل تكاليف موديان جهت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان- مفاد ماده 4 قانون تسهيل تكاليف موديان جهت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان- مفاد ماده 4
اعلام مصادیق عدم الزام به صدور صورتحساب الکترونیکی و ثبت در سامانه مودیان اعلام مصادیق عدم الزام به صدور صورتحساب الکترونیکی و ثبت در سامانه مودیان
تمدید مهلت ارسال اطلاعات فصل پاییز ۱۴۰۲ تمدید مهلت ارسال اطلاعات فصل پاییز ۱۴۰۲
شرایط اعمال حق بیمه قراردادهای خرید و فروش شرایط اعمال حق بیمه قراردادهای خرید و فروش
اعلام مهلت یک هفته از زمان صدور تا ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان اعلام مهلت یک هفته از زمان صدور تا ارسال صورتحساب الکترونیکی به سامانه مودیان
افزایش مهلت صدور صورتحساب الکترونیکی تا ثبت در سامانه مودیان به 21 روز افزایش مهلت صدور صورتحساب الکترونیکی تا ثبت در سامانه مودیان به 21 روز
تغییر وضعیت pending وضعیت in_progress .. تغییر وضعیت pending وضعیت in_progress ..
اطلاعیه شماره ٢۴- مرکز تنظیم مقرارت و سامانه مودیان اطلاعیه شماره ٢۴- مرکز تنظیم مقرارت و سامانه مودیان
اطلاعیه شماره ۲۵ مرکز تنظیم مقررات نظام پایانه های فروشگاهی اطلاعیه شماره ۲۵ مرکز تنظیم مقررات نظام پایانه های فروشگاهی
اطلاعیه شماره ۲۶ مرکز تنظیم مقررات نظام پایانه های فروشگاهی اطلاعیه شماره ۲۶ مرکز تنظیم مقررات نظام پایانه های فروشگاهی
اطلاعیه مهم سازمان امور مالیاتی کشور- اظهارنامه پیش فرض اطلاعیه مهم سازمان امور مالیاتی کشور- اظهارنامه پیش فرض
افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده به 10% افزایش نرخ مالیات بر ارزش افزوده به 10%
اطلاعیه شماره 27- نرخ مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده (7) قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال 1403 اطلاعیه شماره 27- نرخ مالیات بر ارزش افزوده موضوع ماده (7) قانون مالیات بر ارزش افزوده در سال 1403
اطلاعیه شماره 28- اظهارنامه دوره مالیاتی زمستان سال 1402 اطلاعیه شماره 28- اظهارنامه دوره مالیاتی زمستان سال 1402
اطلاعیه شماره 29- اطلاع رسانی در خصوص مزایای تسریع در اقدامات مربوط به تکمیل اظهارنامه زمستان 1402 اطلاعیه شماره 29- اطلاع رسانی در خصوص مزایای تسریع در اقدامات مربوط به تکمیل اظهارنامه زمستان 1402
تمدید اظهارنامه ارزش افزوده فصل زمستان و مهلت ارسال صورتحساب معاملات فصلی تمدید اظهارنامه ارزش افزوده فصل زمستان و مهلت ارسال صورتحساب معاملات فصلی