• از امروز این تیپ به شرکت شما می آید
  • صورتهای مالی اساسی با یادداشتهای توضیحی، گزارشات متنوع، خروجی به اکسل منظم، سرعت بالای دریافت گزارشات، توسعه و بروز رسانی دائمی
  • با ما تماس بگیرید

خدمات حسابرسی یا خدمات حسابداری


خدمات حسابرسی یا خدمات حسابداری

 

این روزها شرکت‌ها در حال فعالیت در فضای کسب ‌و کار جهانی و خدمات‌ رسانی به مشتریان در سراسر جهان هستند. پس ضروری است که صورت‌ های مالی و وضعیت مالی صحیح و قابل اعتمادی را از عملکرد شرکت نشان دهند. در این رابطه، تهیه صورت‌های مالی بر اساس استانداردهای حسابداری بسیار حائز اهمیت می باشد و حسابرسی آن ‌ها باید توسط موسسه حسابرسی، شرکت حسابرسی و یا حسابدار رسمی انجام گیرد. خدمات حسابرسی یا خدمات حسابداری دو شاخه کاملا متفاوت از یکدیگر میباشند.

 

P خدمات حسابرسی چیست؟

حسابرسی یک از شاخه های علم حسابداری می باشد. حسابرسی فرآیندی است که طی آن کلیه عملیات های مالی با توجه به استاندارد، مورد بررسی و بازبینی قرار می گیرد و هدف از آن اطمینان از صحت و سقم عملکرد شرکت و رویدادهای مورد استفاده در فرایند حسابداری شرکت و اطمینان بخشی در خصوص صورتهای مالی یک شرکت و همچنین ارائه گزارشی در خصوص عملکرد مدیریت منابع و ارائه راهکاری موثر برای آن توسط موسسه حسابرسی، شرکت حسابرسی و یا حسابدار رسمی صورت میپذیرد. با این هدف، حسابرس می بایست برای انجام این کار، اسناد حسابداری و اطلاعات مالی و همچنین سیستم کنترل داخلی مؤسسه، سازمان یا شرکت را مورد بررسی قرار داده و میزان دقت ثبت در حسابها و ترازنامه و سود و زیان، گردش وجوه نقد یا به عبارت دیگر صورت های مالی مقایسه ای تهیه شده را مورد بررسی قرار دهد.

 

P حسابرس کیست؟

اشتباه نکنید حسابداری با حسابرسی متفاوت است. حسابدار به شخصی گفته میشود که به ثبت رویدادهای مالی می پردازد، اما حسابرس به شخص حقیقی یا حقوقی گفته میشود که گزارشات نهایی و رویدادهای مالی ثبت شده توسط مدیران مالی و حسابداران را مورد بررسی قرار داده و در مورد آن اظهار نظر می نماید.

حسابرسی به دو روش زیر امکان پذیر می باشد:

1. حسابرسی داخلی:

این نوع مشاوره و خدمات حسابرسی سیستم کنترل داخلی را از نظر اثر بخشی و کارآمد بودن و استفاده از منابع سازمان، ارزیابی و گزارش نموده و اسناد و مدارکی که با رویه های مورد استفاده مالی ثبت شده است را بررسی و کفایت این اسناد را مشخص می نماید. حسابرسی داخلی یک فعالیت مشاوره‌ ای بی طرف می باشد که برای ایجاد ارزش افزوده و بهبود عملیات و کنترل های داخلی سازمان طراحی می‌شود. هدف از حسابرسی داخلی به سازمان کمک می‌کند تا اهداف خود را با رویکردی منظم به پیش برده و مدیریت ریسک را با برنامه ریزی بهتری انجام دهند.

حسابرسی داخلی به صورت پیوسته اسناد و مدارک ثبت شده مالی را بررسی می نماید.

در واقع حاصل فعالیت واحد حسابرسی داخلی بالا بردن کفایت و قابل اتکا بودن اسناد حسابداری و همچنین کاهش هزینه های حقوقی،کیفری و .. همچنین ایجاد کنترل‌ های داخلی برای کاهش هرچه بیشتر ریسک معاملات و عملیات های مالی یک شرکت است.

2. حسابرسی مستقل:

حسابرسی مستقل به عموماَ به دستور سازمان های نظارتی مانند سازمان حسابرسی و یا اداره امور مالیات و .... انجام گرفته و توسط حسابدارن و یا موسسات حسابرسی انجام می گیرد. حسابرسی خارجی در جهات مختلف و با اهداف خاصی انجام می شود، اما مهمترین هدف در انجام این فرایند بررسی عملکرد مالی شرکت ها و ارائه گزارشات لازم به استفاده کنندگان برون سازمانی مانند بانک ها و ارگان های مختلف می باشد.  حسابرسی مستقل در هر دوره مالی یک ساله انجام می گیرد.

 

انواع معمول حسابرسی شامل موارد زیر است:

P حسابرسی صورت های مالی:

صورت های مالی شامل صورت وجه نقد، صورت سود و زیان، صورت سود و زیان جامع و تراز نامه می باشد. این موارد بعد از تهیه نیاز به حسابرسی قبل از ارائه به ارگان های مربوطه را دارند.

صورت های مالی به درخواست هیئت مدیره برای ارجاع به مجمع یا به دستور سازمان نظارتی بر اساس ماده 272 ق.م.م و یا به درخواست طرف قرار داد تهیه می گردد.

صورت های مالی هم به صورت درون سازمان و هم برون سازمانی تهیه می شود. صورت مالی درون سازمانی به درخواست مدیران، شرکا، یا بخش های دیگر سازمان تهیه می شود.

صورت مالی برون سازمانی یک چارت مشخصی دارد. حسابرسی مستقل فقط صورت مالی برون سازمانی را مورد بررسی قرار می دهد.

هدف اصلی این نوع حسابرسی اعتبار دادن به صورت های مالی است. در این نوع حسابرسی با استفاده از شواهد و مدارک معتبر و کافی، تمام جنبه های صورت های مالی، بررسی شده و با اصول حسابداری تطابق داده می شود.

P حسابرسی مالیاتی:

حسابرسی مالیاتی نوعی حسابرسی صورت مالی با شکل گزارش متفاوت می باشد. در حسابرسی مالیاتی اسناد و مدارک نمونه با در نظر گرفتن تاثیرات مورد توجه در قانون مالیات های مستقیم مورد بررسی قرار می گیرد. یک حسابرس مالیاتی باید دقیقا بداند که کسب و کار مربوطه شامل چه مالیاتی می باشد و کدام صورت حساب ها یا دریافت و پرداخت ها مشمول رعایت قوانین مندرج مالیات می باشد. در این حسابرسی باید اطلاعات صحیح و قابل ارزیابی گزارش شود. با استفاده از حسابرسی مالیاتی می توان برای سنوات بعد متوجه عواقب عدم پرداخت یا دیرکرد در پرداخت شد و با استفاده از تجربه به دست آمده مالیات شرکت را به طور معقول محاسبه و جرایم مالیاتی شرکت حذف گردد.

P حسابرسی عملیاتی یا یافته های عینی:

مدیران برای اطلاع و اطمینان از گردش کار سیستم های مالی و اداری شرکت خود، با یک تیم حسابرسی مشورت نموده و تیم حسابرسی کلیه گردش های مالی و روند فعالیت شرکت را بررسی و سپس گزارشی را به مدیران ارائه می دهند. این نوع گزارش  شامل بررسی نقاط ضعف و ارائه راهکارهای مدیریتی برای بهبود روند عملیاتی شرکت می باشد.

P حسابرسی موارد خاص:

برخی حسابرسی ها مانند حسابرسی کشف اختلافات فی مابین شرکاء، حسابرسی جهت اصلاح حساب ها، حسابرسی در زمان ارزش گذاری شرکت ها و موارد خاصی که به صورت سفارشی باشد، جزو حسابرسی موارد خاص محسوب می شود.

انواع حسابرسان:

1. انفرادی: حسابدار رسمی ای که به صورت انفرادی کار حسابرسی را انجام می دهد.

2. موسسه حسابداری: حسابرسی در موسسه های حسابرسی توسط سه حسابرس صورت می پذیرد. در صورتی که حسابدار رسمی به یک موسسه بپیوندد صورت مالی با دو امضا معتبر می باشد.

موارد مورد بررسی حسابرسان به صورت کلی:

  • P  بهبود عملکرد مدیریت و اطلاعات مالی از نظر کیفی.
  • P  انجام خدماتی در زمینه های حسابرسی اداره مالیاتی، حسابرسی امور بانکی، حسابرسی مالی، حسابرسی رتبه بندی شرکت ها.
  • P  تهیه گزارش بدهی های مالی و بدهی های مالیاتی.
  • P  بررسی گردش پول.
  • P  توانایی حل مشکلات موجود در حساب های شرکت.
  • P  ارائه پیشنهاد در زمینه پیشرفت مالی کسب و کار.

 

نام نویسنده :مدیر سایت
آیا این نوشته را دوست داشتید؟

دیدگاهتان را بنویسید

Captcha

دیدگاه ها

مقالات مشابه